FAQ
20273
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-20273,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,stockholm-core-2.4.1,select-theme-ver-9.6.1,ajax_fade,page_not_loaded,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Veel gestelde vragen

Wie ben ik?

Ik ben in 2003 afgestuurd als interieurarchitecte aan St-Lucas Brussel.

Daarna heb ik voor verschillende architectenbureaus gewerkt waardoor ik zowel ervaring in nieuwbouw, verbouwing als meubelontwerp heb opgebouwd.

Af en toe werk ik nog freelance samen met verschillende architectenbureaus. Op deze manier blijf ik op de hoogte van de huidige wetgeving en tendensen.

Indien er voor bepaalde projecten een bouwaanvraag dient te worden opgemaakt, kan ik rekenen op verschillende partners die hiervoor kunnen instaan.

Ik heb ondertussen al meer dan 15 jaar bezig met het uitwerken van eigen  projecten op zelfstandige basis. Dit kan gaan van vrij eenvoudige ingrepen (ontwerp van meubilair of kastenwanden op maat, kleurkeuze, shoppingadvies ) tot grondige renovaties en dit zowel voor particuliere woningen, kantoren of winkels.

Elk ontwerp is steeds persoonlijk: het vertrekt van de klant zijn wensen en dit in combinatie met mijn persoonlijke insteek resulteert in een mooie symbiose.

Tijdens zo’n proces dien je nauw samen te werken.

Aangezien mensen bestaan uit meer dan enkel hun job is het ook belangrijk te weten dat ik gehuwd ben met Steven en samen met onze zoon Maarten en onze 3 poezen en 7 kippen wonen we in het landelijke Erondegem.

Mijn andere grote passie is de natuur: van zodra het weer het toelaat kan je me in mijn vrije tijd in de tuin terug vinden.

In de winter zorg ik voor de uitvoering van de nodige klusjes in huis.

Ik ben dan ook een bezig bij. En laat dat nu toevallig ook net de beestjes zijn die in onze tuin massaal aanwezig zijn. Zo zijn mijn man en ik nu ook als imker aan de slag gegaan.

Door de combinatie van mijn job en passies , ben ik vorig jaar gestart met een cursus biofiel ontwerp en ga ik binnenkort ook van start met een opleiding circulair bouwen.

Waarom een interieurarchitect aanstellen?

In tegenstelling tot de meeste architecten, ga ik als interieurachitect vanuit de binnenkant van een pand te werk. De hoge woningprijzen gaan vaak ten koste van het nog resterende verbouwingsbudget.

Vandaar dat het belangrijk is bij aankoop van een woning om meteen met de mogelijke inbreidingsscenario’s rekening te houden. Dure bergruimte zoals een garage kan bijvoorbeeld omgevormd worden tot woonruimte of de bestaande ruimtes kunnen geoptimaliseerd en beter benut worden waardoor uitbreidingen vaak overbodig zijn.  Het verbouwingsbudget kan op deze manier gebruikt worden om het bestaand volume aan te passen naar de hedendaagse normen en comfort.

Laat je dus bijstaan bij de keuze bij de keuze van een woning. Immobiliënmakelaars hebben andere belangen dan de koper en zijn over het algemeen niet voldoende technisch onderlegd waardoor alles veel rooskleuriger voorgesteld wordt.

Voor vele mensen komt de desillusie bij start van de verbouwingswerken wanneer de kosten veel hoger blijken te zijn dan verwacht.

Maar ook bij nieuwbouwprojecten is het reeds in ruwbouwfase belangrijk om beslissingen te maken inzake interieur en afwerking.

De opmaak van een interieurontwerp kan ervoor zorgen dat er een langetermijnvisie vast gelegd wordt waarnaar kan teruggegrepen worden ook als de werken niet onmiddellijk allemaal uitgevoerd worden.

Op deze manier kan je dubbele kosten vermijden bij een gefaseerde verbouwing en kan je de stress vermijden om elke keer nieuwe oplossingen te zoeken aangezien de rode draad reeds uitgezet werd.

Welke accenten wil ik leggen?

Het belangrijkste voor mij is dat ik voor de klant een toegevoegde waarde vorm in het project.
Dat kan gaan van een voorafgaandelijk plaatsbezoek bij eventuele aankoop van een woning of investeringspand tot het uitwerken van een volledige verbouwing.

Als bouwheer zit je vaak in een vicieuze cirkel als het je eigen woning aangaat. Ik zorg voor nieuwe ideeën, een toekomstplan waar eventueel in fases kan naartoe gewerkt worden. Op die manier zijn investeringen nooit weggegooid geld maar met het oog op een toekomstig eindresultaat.

Ik probeer je aan het denken te krijgen en mogelijkheden aan te halen die je zelf nog niet overwogen hebt.

Ik begrijp, uit eigen ervaring, dat het heel belangrijk is om budgetten en verwachtingen vroeg genoeg op mekaar af te stemmen om op basis daarvan een duurzame uitwerking en resultaat voor ogen te hebben.

Geef mij maar groen: ik hou immers van de natuur. Buitenaanleg en je tuin is het verlengde van je woning. Ook daar wordt duurzaamheid de uitdaging van de toekomst. Plant een boom op de juiste plaats, koppel je regenwater af van de riolering, leg een bloemenweide aan in je tuin. Ik ben er zelf allemaal heel gedreven mee bezig en adviseer ook graag mijn klanten hieromtrent.

Hoe wordt het ereloon bepaald?

Na een grondig verkennend gesprek, wordt er een ereloonofferte op maat gemaakt. Hierin worden de werkuren verrekend nodig om de gevraagd opdracht te voltooien. Er wordt steeds op basis van een vast forfait gewerkt zodat de uiteindelijk kost voor de klant meteen zichtbaar is. Er wordt nooit op basis van percentages gewerkt, noch op basis van commissie daar ik het heel belangrijk vind in volledige transparantie ten opzichte van de klant te kunnen werken. De uiteindelijke keuze van materialen of kostprijs van het project heeft dus geen invloed op mijn ereloonkost.

Welke zijn de verschillende fases in de samenwerking tussen bouwheer en interieurarchitect?

Ik start steeds met een vrijblijvend en verkennend gesprek waarin de vereisten van de klant besproken worden. Op basis hiervan wordt de ereloonofferte opgesteld.

Na goedkeuring van de offerte, wordt van start gegaan met de opmaak van een voorontwerp en indien gewenst een 3D visualisatie. Na eventuele aanpassingen kan er een gedetailleerde raming van de kostprijs der werken opgesteld worden.

Na goedkeuring van het geraamde budget kan er gestart worden met de uitvoeringsplannen. Op basis hiervan worden prijsoffertes bij aannemers opgevraagd en worden deze vastgelegd.

Tijdens de uitvoering kan ik tevens instaan voor de nodige werfcontrole. Mijn takenpakket wordt in functie van de opdracht en op vraag van de klant samengesteld.

De klant kan zelf voor bepaalde taken instaan indien gewenst.

Wie kiest de aannemers?

Ik werk niet samen met vaste aannemers.

Voor elke opdracht worden er bij diverse aannemers prijs gevraagd die eventueel ook door de klant zelf aangebracht worden.

Indien gewenst, wordt er een gedetailleerde prijsvergelijking opgemaakt zodat de klant op basis van beschikbaarheid en prijs een definitieve keuze kan maken.

In welke volgorde worden de werken uitgevoerd?

  • Afbraakwerken – Ruwbouwwerken
  • Daktimmerwerken
  • Dakdichtingswerken
  • Buitenschrijnwerk
  • Inslijpen leidingen elektriciteit, sanitair en cv
  • Pleisterwerken
  • Chape en vloeren
  • Afwerken elektriciteit, sanitair en cv
  • Plaatsen keuken, maatmeubilair en binnendeuren
  • Schilderwerken
  • Buitenaanleg

Het is uiteraard mogelijk dat één van deze onderdelen reeds vernieuwd zijn of kunnen herbruikt worden.

Hoe lang duurt het ontwerp- en bouwproces?

Het ontwerpproces (voorontwerp tot vastleggen aannemers) zelf kan verschillende maanden duren, afhankelijk van de omvang van het project.

Het is immers belangrijk dat de klant weloverwogen beslissingen kan nemen. Alle mogelijkheden en keuzes worden op voorhand overlopen zodat het bouwproces zelf zo efficiënt mogelijk verloopt. De klant krijgt na elke bespreking de nodige tijd om alles grondig te overlopen alvorens definitief te beslissen.

Er dient tevens rekening te worden gehouden met de drukke agenda van vele aannemers waardoor deze vaak verschillende maanden op voorhand dienen te worden vast gelegd.
De uiteindelijke uitvoering kan soms op een korte tijdsspanne plaats vinden. Als het om een heel grondige interne verbouwing gaat, dan reken je best minimum op een 6-tal maanden aangezien droog- en leveringstermijnen hier ook een belangrijke rol spelen.

Begin dus best zo vroeg mogelijk met de ontwerpfase. Op deze manier heb je voldoende tijd om alles rustig op voorhand te beslissen.